Öğretmen Forum.Net
Kasım 28, 2014, 12:33:52 ÖÖ *
Hoşgeldiniz, Ziyaretçi.Lütfen giriş yapın veya kayıt olun.

Kullanıcı adınızı, parolanızı ve aktif kalma süresini giriniz
Duyurular: 2013-2014 Eğitim-Öğretim Yılı dokümanlarının tamamı foruma eklenmektedir. Eksik dokümanlar için ilgili bölümlere istekte bulunmanız yeterlidir.
 
   Ana Sayfa   Yardım Ara Galeri Download GoogleTagged Giriş Yap Kayıt  
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Deney Örnekleri  (Okunma Sayısı 14014 defa)
0 Üye ve 9 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
badem
Ziyaretçi
« : Haziran 18, 2008, 01:43:49 ÖS »


Forum İçeriğimiz Ziyaretçilere Kapalıdır


Anaokullarında Yapılabilecek Bazı Deney Örnekleri
       Buharlaşma yoluyla çamurdaki değişimleri gözlemleme

Araç-gereçler: Tahta çubuklar
Bir yağmur sonrasında bahçeye çıkılır ve bir tahta çubuk yardımı ile çamuru karıştırılarak çamurun derinliği, yayıldığı alanın büyüklüğü ve şekli ile ilgili ölçümler alınır ve ölçümleri belirlemek amacıyla çamurun ortasına ve etrafına çubuklar batırır. Çocuklara birkaç gün sonra çamurda ne gibi değişimler olacağı ile ilgili sorular sorulur ve tahminleri dinlenir. Birkaç gün sonra tekrar bahçeye çıkılır ve çamurdaki değişimler incelenir. Öğretmen çocuklara çamurdaki değişimlerin nedenini sorar ve buharlaşma ile çamurdaki değişimler hakkında konuşulur .


       Amaç: Çeşitli nesnelerin suyu emme özelliğini gözlemleme
       Araç-gereçler: Naylon, yün, pamuk vb. gibi kumaş parçaları
      Öğretmen sınıfa çeşitli dokulardan oluşan kumaş parçaları getirir ve çocuklara bu kumaşlara dokunarak hangilerinin suda ıslandığında suyu çekeceği hangilerinin suyu çekmeyeceğini sorar. Bu şekilde çocuklardan kumaşları sınıflandırmalarını ister. Daha sonra çocuklardan ellerindeki kumaşlara bardaktan su boşaltarak test etmelerini ister. Testin sonucunda çocuklardan “neden bazı kumaşlar suyu çekerken bazılarının çekmediği” ile ilgili yorumları dinlenir ve yağmurlu ve karlı günlerde nasıl giyinmemiz gerektiği ile ilgili sohbet edilir.

      Amaç: Suyun buharlaşmasını gözleme
       Araç-gereçler: İki adet su bardağı, Lastik bant
       Öğretmen sınıfa eşit boyutlarda iki bardak getirir ve bunlara eşit miktarlarda su doldurur. Suyun seviyesini belirlemek amacıyla bardakların etrafına paket lastikleri geçirilir. Daha sonra bardaklardan bir tanesini camın kenarına güneş alan bir yere diğerini gölge bir yere koyar. Öğretmen çocuklara birkaç gün sonra sularda nasıl bir değişim olacağını tahmin ettiklerini sorar ve tahminlerini resmetmelerini ister. Birkaç gün sonra sular tekrar getirilerek değişimler incelenir ve nedenleri tartışılır.  

       Amaç: Rüzgar gücünü gözleme
       Araç-gereçler: Pinpon topu, Sulu boya, Kağıt, Fırça,
       Öğretmen masanın üzerine bir kağıt yayar ve sulu boya ile boyanmış bir pinpon topunu masanın kenarına bırakır. Çocukların bir tanesini çağırarak topa üflemesini ister. Üflenilen top giderken kağıdın üzerine iz yapar ve o ize çocuğun adı verilir. Daha sonra öğretmen topu su ile yıkar ve başka bir renge daha boyar. Bu sefer başka bir çocuktan topa üflemesini ister. Çalışma çocuk sayısı kadar devam edebilir. Çalışmanın sonunda öğretmen neden topun her defasında farklı bir uzaklığa gittiğini sorar ve rüzgar gücü hakkında konuşulur.

       Amaç: Rüzgar gücü ile çeşitli nesneleri hareket ettirme
       Araç-gereçler: Mantar tıpa, Kağıt, Kuş tüyü, Yaprak, Kumaş parçası, Taş, Tahta parçası
       Öğretmen sınıfa çeşitli ağırlıklarda nesneler getirir. Örneğin mantar tıpa, kağıt, kuş tüyü, yaprak, kumaş parçası, taş, tahta parçası gibi. Çalışmaya başlamadan çocuklardan nesneleri teker teker ellerine alarak ağırlıklarını hissetmelerini sağlar. Daha sonra çocuklardan rüzgar ile bu nesnelerden hangilerinin ne kadar uzağa gidecekleri hakkında tahminler yapmalarını ve üfleyerek bu nesneleri hareket ettirmelerini ister. Deneyin sonunda çocukların yorumlarını dinler. Çalışmanın sonunda nesneleri ağır ve hafif olarak sınıflandırmalarını isteyebilir.

               Amaç:Tohumların rüzgar ile nasıl saçıldıklarını inceleme
       Araç-gereçler: Bir saksı, Bahçe toprağı, Kavanoz
       Saksıya bahçenin herhangi bir yerinden toprak doldurulur ve sulanır. Üzerine bir kavanoz ters çevrilerek kapatılır. Saksı güneşli bir yere konularak ve ara ara kenarlarından sulanarak çimlenmesi gözlenir. Deneyin sonunda öğretmen “tohumları biz dökmediğimiz halde nereden geldi?” diye sorar ve çocukların yorumlarını dinler.

       Amaç: Mıknatısın özelliklerini öğrenme
       Araç-gereçler: Mıknatıs, Ataç, Taş, Tahta, Alüminyum kaşık, Pirinç yüzük, Bakır tel, Cam
       Öğretmen kum havuzuna demir ve demir olmayan bazı nesneler gömer (ataç, taş, tahta, alüminyum kaşık, pirinç yüzük, bakır tel ....gibi). Çocuklara bir mıknatıs verir ve mıknatıs yardımı ile kum içerisindeki demir olan nesneleri aramalarını ve mıknatısın tutmadıkları nesneleri bulmalarını ister. Deneyin sonunda mıknatısın tuttuğu ve tutmadığı maddeler sınıflandırılır ve mıknatısın neden bazı nesneleri tutarken bazılarını tutmadıkları tartışılır.

       Amaç: Taşların özelliklerini inceleme
       Araç-gereçler: Çeşitli taşlar, Büyüteç, Terazi, Plastik kutu, Karton kutu, Bez torba, Metal kutu, Çekiç
       Bir çvre gezisi dönüşünde öğretmen çocuklardan taşlar toplamalarını ister. Daha sonra taşlar fen köşesine konur ve bir büyüteç yardımı ile incelenir. Taşlar büyük, küçük, yuvarlak, beyaz taşlar diye sınıflandırılır. Daha sonra fen köşesindeki bir terazi yardımı ile taşlar tartılır ve ağırdan hafife sıralanır.
Öğretmen çocuklardan taşları plastik bir kutu, karton bir kutu, bez bir torba ve metal bir kutu içerisine koyarak sallamalarını ve çıkardıkları sesleri dinlemelerini ister. Neden farklı sesler çıktığı tartışılır.Daha sonra bez torba içerisindeki taşlara çekiç ile vurularak parçalanmaları sağlanır. Torba içerisindeki taşlar masanın üzerine boşaltılır ve büyüteç yardımı ile taşlardaki değişimler incelenir. Yağmur ve rüzgarın taşları aşındırması üzerine konuşulur.
« Son Düzenleme: Ağustos 26, 2010, 11:06:35 ÖS Gönderen: _sevi_ » Kayıtlı
nsrnn
Altın Üye
*****

Puan: 412
Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 853


« Yanıtla #1 : Ağustos 26, 2010, 11:00:42 ÖS »


Forum İçeriğimiz Ziyaretçilere Kapalıdır

1 Renk Dönencesi

* Sarı, mavi, kırmızı kartonlara bardak yardımıyla aynı büyüklükte daireler çizilir.
* Bunlar makasla kesilip çıkartılır.
* Cetvelle tam ortalarından çizilip, makasla keserek iki parçaya ayrılır.
* Sarı ile mavi parça daire biçiminde ince mukavvaya yapıştırılır.
* Mukavva kesilerek renkli daire çıkartılır.
* Daire, ortasından iki delik açılarak açılan yere sicim geçirilerek bağlanır.
* Sicim iki ucundan tutulup dönence çevrilir. Birkaç kez sarıldıktan sonra sicim güçlü şekilde çekilir.
* Dönence dönecek üzerindeki sarı ve mavi renkler yeşil görünecektir.
* Sarı ve kırmızı renkler de kullanılarak turuncu elde edilebilir.


2
Işığın Suda Kırılması

* Su dolu bir bardağın arkasına bir oyuncak veya nesne koyulur.
* Nesne hareket ettirildikçe sudaki görüntü ters yönde hareket edecektir.
* Aynı kaba veya bir cam kavanoza bir kaşık ya da çubuk daldırılır.
* Sudaki nesnenin görüntüsü kırık olarak gözlenecektir.



3
Zıplayan Para

* Geniş bir kabın içine uzun boyunlu bir şişe , şişenin ağzına ise deliği tümüyle kapatacak madeni bir para konur.
* Kabın içi sıcak su ile doldurulur.
* Şişenin içindeki hava sıcak suyun etkisiyle ısınacak, ısınan hava da genişleyecektir.
* Hava dışarı çıkarken parayı zıplatacaktır.



4
Sirke ile gaz çıkışı

* Bir şişenin içine bir miktar sirke konur.
* Bir elde balon hazır bekletilirken diğer taraftan bir miktar karbonat şişenin içindeki sirkeye boşaltılır.
* Karbonat sirkeye boşaltılır boşaltılmaz balon hemen şişenin ağzına geçirilir.
* Şişenin içinde biriken gaz balonu şişirecektir.


5
Tuz Deneyi

* Aynı boyuttaki üç kaba eşit oranda su doldurulur.
* İkinci kaba bir yemek kaşığı tuz eklenip eritilir.
* Üçüncü bardağa ise 3 yemek kaşığı tuz eklenip eritilir.
* Üç bardağa da birer yumurta koyulur.
* Birinci kaptaki su tuzsuz olduğu için yumurta dipte kalır.
* İkinci bardakta bir miktar tuz olduğu için yumurta biraz suyun ortasındadır.
* Üçüncü kapta çok miktarda tuz olduğu için yumurta suyun nerdeyse yüzündedir.



6
Statik Elektrik

* Çok ince bir kağıt küçük parçalara bölünüp masaya konulur. (Kağıt yerine küçük toz vb olabilir)
* Tarak veya kalem saça sürtülüp kağıt parçalarına doğru yaklaştırılır.
* Sürtünmeden meydana gelen durgun elektrik sebebiyle, kağıt parçaları kalem tarafından çekilecektir.


7
Şişedeki sesler

* Boş bir cam şişeye üflenir.
* Şişenin içindeki hava titreştiği için ses çıkar.
* Şişeye değişik miktarlarda su koyulur.
* Su havanın bir bölümünü dışarıya iter.
* Tekrar şişenin ağzına üflediğimizde sesin farklılaştığı gözlenir. Çünkü şişeye ne kadar su koyulursa içeride kalan hava o kadar azalır. Az miktardaki hava daha hızlı titreştiği için ses daha tiz çıkar.



8
Hava ve su

* İki saksı bitkisinden birisinin üzeri cam kavanozla kapatılır.
* Birkaç gün sonra su ve hava alamayan bitkinin ölüşü gözlenir.
* Su ve havanın canlılar için önemi kavranır ve konu ile ilgili çocuklarla sohbet edilir.

9
Katı sıvı

* Küçük bir oyuncak buz kabının içine oturtulur.
* Buz kabına su doldurularak buz dolabının dondurucusuna konur.
* Buz kalıbı bir süre sonra dondurucudan çıkartılır.
* Sınıfın bir köşesine konularak çocuklarla birlikte gözlemlenir.



10
Çelikle çoğaltma

* Saksılarda büyüyen herhangi bir bitkiden bir dal keserek bardak ya da kavanozdaki suya koyulur.
* Birkaç gün sınıfın bir köşesinde gözlendiğinde bitkinin su içindeki bölümünden çıkan kökleri görülür.


11
Bitki yetiştirme

* Fasulye, nohut, mercimek gibi kuru bakliyatlardan herhangileri bir miktar suyun içinde bırakılır.
* Birkaç gün sonra çillendiği gözlemlenir.
* Çillenen bakliyatlar içi toprak dolu plastik bardaklara itinalı bir şekilde ekilir.
* İlerleyen günlerde bitkiler azar azar sulanarak büyümesi gözlemlenir.
* Her büyümesinde iplikle ölçülerek ölçülen ipliklerin yapıştırıldığı bir büyüme grafiği oluşturulur.


12
Adım ve karışla ölçüm

* Sınıfta bulunan çalışma masalarından birinin bir kenarı ve sonra diğer kenarları karışla ölçülür.
* Diğer çocukların da masaları kendi elleri ile karış usulü ölçmeleri sağlanır.
* Her çocuğa kendi ölçüm sonucu sorulur.
* Sonra çocuklardan gelen istekler doğrultusunda sınıftaki bazı yerler karışla ve adımla ölçülmeye başlanır.
* Bu ölçüm sırasında çocukların serbestçe hareket etmeleri sağlanır.


13
Hava ve ateş deneyi

* Havanın canlılar için önemi ilk önce çocuklara anlatılır.
* Mum yakıldıktan sonra üzerine cam bir kavanoz geçirilir.
* Kısa bir süre sonra mumun söndüğü gözlemlenir.
* Mum ikinci kez yakıldıktan sonra bu kez üzerine daha büyük bir cam kavanoz geçirilir.
* Mumun içinde bulunan ve öncekine göre daha fazla hava bulunan kabın içinde biraz daha uzun yanık kaldığı ve söndüğü gözlemlenir.


14
Gül nasıl renk değiştirir

* Bir kabın içine bir miktar su doldurduktan sonra mavi renkli bir mürekkep damlatalım.
* Sonra su dolu kabın içine beyaz bir gül koyalım.
* Birkaç gün sonra gülün renginin suyun içindeki mürekkebin rengini aldığı gözlemlenir.
* Aynı deney farklı renkli mürekkeplerle de yapılır.



15
Çim adam

* Sınıfta bulunan toprağın az bir kısmı ile çim tohumu karıştırılır ve daha önceden hazırlanmış olan ince çorabın içine dökülür.
* Çorabın kalan kısmına diğer kalan toprak ilave edilir ve çorabın ağzı bağlandıktan sonra ters çevrilir.
* Bu toprak düzenli olarak sulanır ve çimlerin çıkışı her gün izlenir.
* Çimler yeteri kadar büyüdükten sonra düğmeler kullanılarak çim adamın gözleri ve ağzı yapıştırılır.



16
Çevremiz

Evimizin dışında kalan bütün alanlar bizim çevremizi oluşturur. Çevrenin bir diğer adı da doğadır. Çevremiz, yaşamak için ihtiyaç duyduğumuz temiz havayı ve oksijeni sağlar. Ayrıca çevremizde bir çok hayvan ve bitki de yaşamını sürdürür. Çevremizin temiz olması, hem bize hem de diğer canlılara daha sağlıklı ve güzel bir yaşam sağlar.

ÇEVREMİZİ TEMİZ TUTMAK İÇİN UYMAMIZ GEREKEN KURALLAR

* Çöpleri, çöp poşetinin ağzını sıkıca bağladıktan sonra çöp kutusuna atmalıyız.
* Evimizin önünü ve bahçemizi haftada en az bir kere temizlemeliyiz.
* Yere tükürmemeliyiz.
Ormanları korumalıyız.
* Ağaçlara zarar vermemeliyiz.
* Çimlerin üzerinde ateş yakmamalıyız.
* Hayvanlara zarar vermemeliyiz.
* Denizleri kirletmemeliyiz.
* Yerlere çöp atmamalıyız.


17
Sağlıklı olmak için nelere dikkat etmeliyiz

* Sağlıklı olmak için, öncelikle vücut temizliğimize dikkat etmeliyiz.
* Düzenli olarak banyo yapmalıyız.
* Tırnaklarımızın kısa ve temiz olmasına dikkat etmeliyiz.
* Yemekten önce ellerimizi yıkamalıyız.
* Yemeklerden sonra ve özellikle yatmadan önce dişlerimizi fırçalamalıyız.

Vücut sağlığımız için;
* Düzenli olarak spor yapmalı, sağlıklı ve dengeli beslenmeliyiz.
* Uykumuzun düzenli olmasına dikkat etmeli, erken yatıp erken kalkmalıyız.
* Aşılarımızı yaptırmalıyız.
* Meyve ve sebzeleri yemeden önce bol su ile yıkamalıyız. Yiyeceklerin temiz olmasına dikkat etmeliyiz.
* Terliyken su içmemeliyiz.
* Açıkta satılan yiyecekleri yememeliyiz.
* Sigara ve alkol gibi zararlı maddelerden uzak durmalıyız.
* Anne ve babalarımızın izni olmadan hiçbir ilacı kullanmamalıyız.


Kazaya neden olduğu için;
* Kibrit, çakmak gibi yakıcı; bıçak, makas gibi kesici maddelerden uzak durmalıyız.
* Elektrik prizleriyle oynamamalıyız.
* Caddede oyun oynamamalı, bisiklete binmemeliyiz.
* Arabaların camlarından sarkmamalıyız.


18
Hareket eden hava nesneleri iter

* Havanın özellikleri ile ve itme gücü ile ilgili çocuklara bilgi verilir.
* Sınıftaki kullanılmayan kağıtların birer ucu 3 santim kalınlığında bükülür.
* Bükülen her bir kağıt çocuklara verilir.
* İşaret verildiğinde kağıtlar üflenir ve kağıtların üflenen havayla nasıl yol aldığı gözlemlenir.



19
Şişedeki hava deneyi

* İçi görülebilen plastik bir şişe önceden hazırlanır.
* Şişe su dolu bir kaba batırılır.
* Şişenin içinden hava kabarcıkları çıktığı gözlemlenir.
* Ardından şişenin ve şişe gibi bir çok boş zannettiğimiz şeylerin içinde hava olduğu anlatılır.
* Şişe suyun içine daldırıldığında su, şişenin içindeki havayı itmiştir ve hava kabarcıklar halinde suyun dışına çıkmıştır.


20
Ters çevirme oyunu

* Su dolu bir bardağın (ağzına kadar su olmalı) üzerine bir karton yerleştirilir.
* Karton ile bardak arasında boşluk kalmamasına dikkat edilir.
* El kartonun üzerine konur ve bardak ters çevrilir.
* Kartonun düşmediği ve ters çevrili su bardağının altında yapışık kaldığı görülür.
* Sebebi hakkında bir süre tartışıldıktan sonra havanın itme gücü ile kartonu ittiği anlatılır.


21
Genişleyen hava top deneyi

* Bir masa tenisi topu alınır ve bir kenarına bastırılarak çökertilir.
* Daha sonra içi sıcak su dolu bir kaba konur.
* Topun içindeki ısınan hava genleşerek genişler ve topun içindeki havayı dışarı doğru iter ve bunun sonucunda topun dışındaki çukur kapanır ve top eski haline döner.
* Aynı deney balon gibi değişik materyaller kullanılarak da yapılabilir.



22
Soğuyan hava büzülür

* Soğuyan havanın büzüldüğü çocuklara anlatılır ve bununla ilgili deneye geçilir.
* Dondurucudan çıkartılan buz kalıpları bir naylon torbanın içinde üzerine sert bir madde vurularak kırılır ve ufaltılır.
* Ufaltılan buz parçacıkları boş bir plastik şişenin içine dökülür.
* Şişe bir süre sallanır ve bir köşeye konur, beklenir.
* Kısa bir süre sonra şişenin içindeki hava soğumanın etkisiyle büzüştüğünden küçülür ve şişe kenarlarından içe doğru çökmeye başlar.


23
Hava akımı ve rüzgar

* Rüzgarın nasıl oluştuğu çocuklara anlatılır.
* Çocuklar “ısınan hava yukarıya doğru yükselir ve yukarıya yükselen havanın yerine hemen soğuk hava gelir ve bu durum çok hızlı meydana geldiği için rüzgar oluşur. Isınıp yükselen havanın yerine soğuk hava hızlı bir dalış yapar, yani rüzgar aslında ısınarak yükselen havanın yerine hemen geçen soğuk havanın akımıdır…”.
* Sınıfın şartları müsaitse hava akımıyla ilgili deney yapılır.
* Sınıf kapısının dışı soğuksa ve sınıfın içi sıcaksa eğer kapının altındaki boşluğa bir kağıt parçası konur.
* Kağıdın bir süre sonra oluşan hava akımıyla birlikte hareket ettiği ve sınıftan içeriye girdiği görülür.
* Çocuklara aynı deneyi evde de yapabilecekleri söylenir.



24
Paraşüt yapalım

* Paraşüt deneyi için bir kova herhangi bir poşetin üzerine ters çevrilir ve poşet daire şeklinde kesilir.
* Kesilen poşetin dört kenarına bantla aynı uzunlukta ip yapıştırılır.
* İplerin ucu ise uzunlukları aynı kalmak şartı ile bir hamur parçasına yapıştırılır.
* Bu hamur parçası da hafif bir oyuncağa yapıştırılır.
* Paraşütümüz hazırdır.
* Paraşüt yüksek bir yerden bırakılır ve havanın paraşütü itmesinden dolayı oyuncağın yavaş yavaş süzülerek yere düşüşü gözlemlenir.
* Aynı deney farklı ağırlıklardaki oyuncaklarla da yapılır.



25
Rüzgar gülü yapımı

* Çocuklara ilk önce dört ayrı yön (kuzey, güney, doğu ve batı) olduğu ve güneşin doğudan doğup batıdan battığı anlatılır.
* Sonra rüzgar gülünün yapımına geçilir.
* Boş bir makaranın kenarına kartondan kesilmiş bir ok işareti yapıştırılır.
* Makaranın tepesine de tepesini örtecek büyüklükte kartondan kesilmiş bir daire yapıştırılır.
* Kuzey, güney, doğu ve batı yönlerinin yazılı olduğu kalın bir kartonun ortasına hamur yapıştırılır.
* Makaranın ise içine uzun bir çubuk sokulup bu çubuk yönlerin yazılı olduğu kartonun ortasındaki hamura saplanır.
* Rüzgarlı bir havada bu rüzgar düzeneği dışarıya çıkartılır ve uygun bir pozisyona getirildikten sonra rüzgarın nereden estiği ok işaretinin altındaki yöne göre tayin edilir.



26
Balon roket

* İnce ve uzun bir naylon iplik bükümü olmayan düz bir pipetin içinden geçirilir ve her iki ucu da farklı yerlere gergin bir şekilde sağlamca bağlanır.
* Uzun bir balon iyice şişirildikten sonra havasının kaçmaması için ağzına mandal takılır.
* Şişirilen mandallı balon pipete bantlandıktan sonra balon ipin bir ucuna çekilir.
* Balonun ucundaki mandal çıkartıldığında içindeki hava dışarı çıkarken balonu hızlıca ileriye doğru ittiği ve balonun roket gibi gittiği gözlemlenir.

alıntı.....

Kayıtlı
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
Otomatik Tag
Deney Örnekleri, öğretmen, eğitim, Deney Örnekleri, okul, eğitimci, Deney Örnekleri, öğrenci, rehberlik, Deney Örnekleri



 
Gitmek istediğiniz yer:  


Edebiyatimiz Dilciler Forum Ögretmenler Portalı Bilge Ögretmen Türk Dili ve Edebiyati Mehmet Akif Ersoy Kitap Yurdum Dinlence Türküseveriz.biz Oyundakal Seyredal Resim Galerisi Eksiksiz Özel Dersler Okullarımız Öğretmen Blog

Reklam Gizlilik Politikası
MySQL Kullanıyor PHP Kullanıyor Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
Site Map | Site Map | Arşiv | Basit Görünüm | Wap | Wap2 | Wap Forum |
| Sitemap
XHTML 1.0 Uyumlu! CSS Uyumlu!


Dün 05:49:15 ÖÖ