John Dewey Türkiye Maarif Raporu

'E-Kitaplar' forumunda intibah tarafından 13 Kasım 2017 13:33 tarihinde açılan konu

  1. intibah

    intibah Kurucu Kurucu

    John Dewey izlenimleri sonucu ele aldığı raporda özellikle tarım-ziraat, okuma-yazma, okuma alışkanlığı, kütüphanecilik ve ilköğretim programları gibi konular üzerinde durmuştur.

    Dewey’in Raporu’nun Günümüze Yansımaları

    Bülbül (2009)’e göre günümüzün eğitim problemleri ile ilgili çalışmalar incelendiğinde bu problemlerin eğitimin yaygınlaştırılmasından okullaşma oranlarının arttırılmasına, öğretmen yetiştirme politikalarından öğretim programlarına, yönetim ve denetim sorunlarından Millî Eğitim Bakanlığının örgütlenmesine kadar uzayan geniş bir yelpazede ele alındığı ve günümüze değin bu problemlerin birçoğunun etkili ve kalıcı bir biçimde çözülemedikleri görülecektir.
    John Dewey Türkiye Maarif Raporu

    Dewey’in Raporunda ele alınan ve öncelikleri belirtilen konulardan bazılarının tam olarak çözülememiş sorunlar olarak hâlâ güncelliğini koruması dikkate değerdir. Bu sorunlardan bazılarını Efendioğlu, Berkant ve Arslantaş (2010) şöyle sıralamışlardır:

    1. Eğitime ayrılan bütçenin yetersizliği

    2. Öğretmenlerin hizmet öncesi ve hizmetiçi eğitimleriyle, mevcut uygulanan program arasında istenen birlikteliğin- ilişkinin yeterlilik düzeyinde kurulamaması

    3. 1924 yılından günümüze (1934, 1936, 1948, 1968, 2005) ilköğretim programının ve program yaklaşımının değişmesi*
    (*Son olarak 2012’deki eğitim programında, 4+4+4 düzenlenmesi yapılmıştır.)

    1924’te Dewey tarafından hazırlanan “Türk Maarifi Hakkındaki Rapor” da yer alan bilgilerin eğitim sistemimizde Köy Enstitülerinin kuruluşunda etkili olduğu söylenebilir. 1945 yılında ülkemize tekrar gelen John Dewey, Hasanoğlan Köy Enstitüsü’nü inceledikten sonra İngiltere ve Amerika’daki konuşmalarında “Benim düşlediğim okullar Türkiye’de Köy Enstitüsü olarak kurulmuştur. Tüm Dünya’nın bu okulları görüp eğitim sistemini, Türklerin kurduğu bu okulları göz önünde bulundurarak yeniden yapılandırması isabet olacaktır.” ifadelerini kullanmıştır(Ata, 2001; Akt. Efendioğlu, Berkant ve Arslantaş; 2010).

    1940’lı yıllarda dünya klasiklerinin Türkçe’ye çevrilerek Köy Enstitüleri öğrencileri tarafından bunların okunarak, tanıtılması ve eleştirilmesi zorunluluğu getirilmesinin yeni bir okur-yazar kitlesini oluşturduğunu söyleyebiliriz. Efendioğlu, Berkant ve Arslantaş (2010)’a göre günümüzde okur-yazar oranının %5-%10 düzeyinden %90’lara çıkması okur-yazar oranının yükseltilmesine yönelik etkin uygulamalar arasında sayılabilir. Ülkemiz’de her ne kadar Kütüphane ve Kütüphanecilik programları yurt geneline yaygınlaştırılmaya çalışılsa da, okuma alışkanlığının hâlâ çok düşük düzeyde olduğu yapılan araştırmalarla ortaya konmuştur(Bülbül,2005).

    KAYNAKLAR

    1- Ata, B.; Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt21, sayı 3(2001);193-207

    2- Efendioğlu A., Berkant H.G. ve Arslantaş Ö. ; 1.Ulusal Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi,13-15 Mayıs 2010;Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi,Balıkesir

    3- Bülbül, M.; Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Yaz,2009,7(3), 667-689.

    4- http://tr.wikipedia.org/wiki/John_Dewey adresinden 22.03.2016 tarihinde saat 23:01’de alınmıştır.
     

    Ekli dosyalar:

    Son düzenleme: 13 Kasım 2017 13:40
Yükleniyor...
İlgili Konular - John Dewey Türkiye
  1. erkut06
    Yanıt:
    0
    Gösterim:
    3,326
  2. _nil
    Yanıt:
    0
    Gösterim:
    1,663

Bu Sayfayı Paylaş